Κυρία Aμάντα Mιχαλοπούλου μας!
Blogging & Επικοινωνία: Η διαδραστική επανάσταση
Οι περισσότεροι bloggers αποστασιοποιούνται από τα Μέσα, ενώ αρκετοί δημοσιογράφοι χρησιμοποιούν το blogging για να εκφράσουν απόψεις και θέσεις που δεν χωράνε στο Μέσο που υπηρετούν. Η ουσία των παραπάνω είναι ότι το Μήνυμα από blogger σε blogger φιλτράρεται, διασταυρώνεται και φτάνει στο κοινό ολοκληρωμένο και χωρίς παρεμβολές. Το blogging καταπατά συστηματικά και συνειδητά το copyright ενώ αμφισβητεί ανοιχτά την αξιοπιστία των Μέσων: η Είδηση είναι πλέον στα χέρια των πολλών και αυτό έχει δυσαρεστήσει αυτούς που κάποτε την ήλεγχαν.
Γι' αυτό προσπαθούν να μην πάνε κόντρα στο ρεύμα, είτε δημιουργόντας δικά τους blogs είτε ενθαρρύνοντας το blogging. Ήδη περισσότεροι από 300 μεγαλοδημοσιογράφοι παγκοσμίως διατηρούν προσωπικό blog, με σκοπό την αποτελεσματικότερη κάλυψη θεμάτων. Την αρχή έκανε τον Αύγουστο του '98 ο Jonathan Dube της The Charlotte Observer με αφορμή τον τυφώνα Bonnie.
Δεν είναι τυχαίο άλλωστε το γεγονός ότι το περιοδικό Time εξέλεξε ως πρόσωπο της χρονιάς για το 2006 τους απανταχού bloggers, δηλαδή "Εμάς".
Είναι φυσικό να νιώθει υπό απειλή η Δημοσιογραφία: η Είδηση πλέον είναι υπόθεση όλων και διαδίδεται μέσω των blogs αναλλοίωτη και αυτούσια. Οι δημοσιογράφοι χάνουν τον έλεγχο της ενημέρωσης και ακόμα πιο σημαντικό, οι εκδότες χάνουν τον έλεγχο της Είδησης σε μια κοινωνία την οποία είχαν συνηθίσει να ελέγχουν δια των Μέσων.
Με το blogging αναπτύσεται ραγδαία ένα ανεξέλεγκτο δίκτυο διανομής ειδήσεων και ο πολίτης από παθητικός δέκτης γίνεται ενεργός πομπός και αναμεταδότης. Ο φόβος των Μέσων έγγυται στο ότι σταδιακά η διαδικασία παραγωγής είδησης θα αποκαλυφθεί, το μονοπώλιο της είδησης θα πάψει και οι πολίτες θα ενημερώνονται από άλλους πολίτες. Ο ρόλος των Μέσων θα υποβαθμιστεί βαθμιαία και η διαφήμιση που τα συντηρεί θα στραφεί αλλού, όπως ήδη έχει αρχίσει να γίνεται, σε διαδραστικά Μέσα όπου τον πρώτο λόγο έχει ο καταναλωτής.
Πρόσφατα ο Ruppert Merdoch εξαγόρασε το myspace έναντι 580 εκ. δολλαρίων. Ο Bill Gates δήλωσε ότι το μέλλον της διαφήμισης είναι στο Internet. Just do the math, που λένε και οι φίλοι μας οι Αμερικάνοι. Ο κόσμος των Μέσων αλλάζει χάρη στη δύναμη των πολιτών και οι ισχυροί προσπαθούν να ακολουθήσουν. Το παζάρι των δισεκατομμυρίων γύρω από το ποιός θα κυριαρχήσει στο internet έχει σαν στόχο τα τεράστια διαφημιστικά budgets που προβλέπεται ότι θα μετακινηθούν μέσα στα επόμενα 5 χρόνια από τα παραδοσιακά Μέσα στα διαδραστικά.
Το θέμα είναι πολυσύνθετο. Από τη μια είναι οι bloggers που κάνουν το ψώνιο τους και από την άλλη τα παραδοσιακά Μέσα που χάνουν το έδαφος κάτω από τα πόδια τους. Αυτό το ψώνιο όμως δεν μπορεί κανένας να το πάρει αψήφιστα. Γιατί όταν φτάνει ένας blogger να δαπανά 3-4 ώρες ημερησίως σερφάροντας και μπλογκάροντας, αυτόματα αφαιρείται χρόνος από τα αντίστοιχα μερίδια των παραδοσιακών Μέσων, τα οποία προσπαθούν με απάτες (βλ. πρόσφατο σκάνδαλο με τα μηχανάκια της AGB) να αποδείξουν στους διαφημιζόμενους ότι αξίζει να τοποθετούν budget σε αυτά.
Το περιεχόμενο των blogs λίγο θα έπρεπε να απασχολεί: σημασία έχει η τάση απεξάρτησης της Είδησης και του πολίτη από τα Παραδοσιακά Μέσα και η επερχόμενη κατάρρευσή τους. Καλά θα κάνετε λοιπόν κυρία Αμάντα Μιχαλοπούλου να σταματήσετε την αρθρογραφία και να πιάσετε το blogging. Αλλά τι λέω! Οι bloggers είναι ψώνια και δεν πληρώνονται!