Παρασκευή 11 Μαΐου 2007

Δημοσκόπηση; Πριτς!

Διάβασα στο e-rooster ένα άρθρο περί τηλεφωνικών δημοσκοπήσεων που μου τσίγκλισε το ενδιαφέρον. Θέλουν όπως λέει η σχετική είδηση να καταργήσουν τις τηλεφωνικές δημοσκοπήσεις, επειδή η μεθοδολογία τους είναι αναξιόπιστη με συνέπεια τα αποτελέσματα να είναι αδιαφανή και πλασματικά.
Επειδή τυχαίνει να έχω επικοινωνήσει κατά τα φοιτητικά μου χρόνια με αρκετές εταιρείες που διενεργούν δημοσκοπήσεις για δημόσιους ή ιδωτικούς φορείς, θα ήθελα επ' ευκαιρία να καταθέσω την ταπεινή άποψή μου επί του θέματος.

Δεν υπάρχει δημοσκόπηση.
Η πλειοψηφία των πρακτόρων που προσλαμβάνουν οι εταιρείες για τη διενέργεια δημοσκοπήσεων είναι part-timers, φοιτητές ως επί το πλείστον, οι οποίοι απασχολούνται για να βγάλουν ένα μεροκαματάκι. Μια δημοσκόπηση για να είναι αξιόπιστη πρέπει να διενεργηθεί σύμφωνα με τα δεδομένα δημογραφικά στοιχεία τα οποία πρέπει να διαθέτει όποιος συμπληρώνει το σχετικό ερωτηματολόγιο προκειμένου να είναι αντιπροσωπευτικό το δείγμα. Αυτά στη θεωρία...
Στην πράξη, αρκετοί πράκτορες, επειδή... βαριούνται να ψάχνουν για άτομα που να πληρούν τις ιδιότητες ώστε να χαρακτηριστούν δείγμα, βάζουν φίλους, γνωστούς και συγγενείς να τα συμπληρώσουν, "δασκαλεύοντάς" τους. Πως; Μου έχουν εξομολογηθεί το κόλπο...

Το κόλπο
1.Οι συνεντευξιαζόμενοι αντί για σταθερό τηλέφωνο δίνουν κινητό, ώστε αν τους καλέσει κάποιος για τον έλεγχο των στοιχείων να μην υποψιαστεί από τον αριθμό την απάτη (π.χ. αν κάποιος δώσει τηλέφωνο που το πρώτο ψηφίο είναι "9" ενώ η έρευνα γίνεται στο Παγκράτι όπου τα τηλέφωνα αρχίζουν από "7", ίσως κάποιος ψιλιαστεί).
2.Στο ερωτηματολόγιο συμπληρώνουν όχι την πραγματική τους διεύθυνση αλλά την διεύθυνση που απαιτείται από τα στοιχεία της έρευνας. Όταν κληθεί για έλεγχο ο συνεντευξιαζόμενος, θα πρέπει απλά να θυμηθεί τη διεύθυνση που έδωσε.
3.Κατά τον έλεγχο, ο συνεντευξιαζόμενος προσπαθεί προφασιζόμενος ότι είναι στη δουλειά να κλείσει το τηλέφωνο όσο το δυνατό γρηγορότερα απαντώντας μόνο στη σχετική ερώτηση για τη διεύθυνση.

Εάν η "δουλειά" είναι στημένη σωστά, οι εταιρείες δεν υποψιάζονται καθόλου την πλαστότητα των αποτελεσμάτων, αυτός που ανέθεσε τη δημοσκόπηση παίρνει αποτελέσματα κοντά στο ποσοστό συσπείρωσης που του αρμόζει (υπάρχουν σχετικές "σταθερές" επί του θέματος τις οποίες ορίζει η στατιστική), οι πράκτορες-"μάγκες" τσεπώνουν τα φράγκα χωρίς να ιδρώσουν και εμείς δήθεν ενημερωνώμαστε για την "τάση της ελληνικής κοινωνίας", λες και δεν είμαστε κομμάτι της για να ξέρουμε τι γίνεται αλλά κατοικούμε στην Ελβετία...

Είναι γελοιωδώς εύκολο λοιπόν, αν θέλει, να "κλέψει" κάποιος στις door to door έρευνες. Από το τηλέφωνο όμως αυτό δεν γίνεται! Ποιός και γιατί άραγε θέλει διακαώς να καταργηθούν οι τηλεφωνικές (και πλεόν αξιόπιστες) δημοσκοπήσεις; Αυτό πρέπει να μας απασχολεί.

SYNC ME @ SYNC buzz it!